ولادت و دوران زندگي امام سجاد
تاريخ : دو شنبه 11 / 9 / 1391برچسب:, | 11:19 AM | نویسنده : امید


امام زين العابدين (ع) در کوران رويدادهاي سياسي که در تکوين امت اسلام و ترسيم خطوط و ويژگيهاي تاريخي آن نقش بسزايي داشتند قرار گرفته بود .
ایشان در خانه اميرالمومنین امام علي (ع) ديده به جهان گشوده بود . در آن هنگام امام علي مبارزه اي تلخ با دشمنان اسلام در جمل و صفين و نهروان را آغاز کرده بود . پدر حضرت سجاد امام حسين در آن روزگار علاوه بر همکاري با پدرش در اداره امور مسلمانان فرماندهي سپاه اسلام را نيز بر عهده داشت .
بي گمان اين رويدادهاي سهمگين که تا امروز نيز پس از گذشت چهارده قرن در محيط ما تاثير داشته در شخصيت اين مولد بزرگوار اثر شگرفي از خود بر جاي نهاد . اين برهه پر آشوب با قتل خليفه سوم توام بوده و از پي آن بني اميه به خونخواهي عثمان برخاستند .

مادر امام سجاد
درکتابهاي تاريخ آمده است که مادر امام سجاد (ع) «شهربانو» دختر آخرين پادشاه ساساني «يزدگرد سوم»‌ بوده است .
امپراتوري ايران همچون هر نظام جاهلي ديگر بر ظلم و ستم و سياستهاي طبقاتي استوار بود . با درخشيدن نور اسلام اين نظام همچون درختي پوک و پوسيده که از وزش بادهاي سهمناک ريشه کن مي وشد نابود شد . پادشاه ايران از شهري به شهري مي گريخت تا آنکه سر انجام در خراسان به قتل رسيد و خانواده اش در همان شهر ماندگار شدند تا آنکه خراسان در روزگار خلافت عثمان در سال 32 هجري به دست مسلمانان فتح شد و خانواده امپراتور مقتول ايران به اسارت مسلمانان در آمدند و به مدينه آورده شدند . چون آنها در پيشگاه خليفه سوم و اصحاب بزرگ پيامبر حاضر کردند امير مومنان علي بن ابيطالب عثمان را به گراميداشت خاندان يزد گرد تشويق کرد و بدين منظور حديثي از پيامبر (ص) را براي او خواند که فرموده بود : «عزيزان قومي را که به ذلت افتاده اند گرامي داريد» شايد يکي از حکمتهاي اين سخن دلجويي از مردمي باشد که همواره سران و بزرگان خود را مورد احترام قرار مي دادند تا مبادا پرده هاي کينه و شدني ميان آنان و پذيرش اسلام مانعي ايجاد کند . چون عثمان در اين باره درنگ کرد امير مومنان (ع) فرمود :
«به خاطر خدا سهم خود و سهم بني هاشم را از اينان آزاد کردم».
 


انصار و مهاجران نيز در اين کار از آن حضرت پيروي کردند . خليفه هم چاره اي جز اين فرا روي خود نديد . آنگاه امام علي پيشنهاد داد که هر يک از اسرار به حال خود بگذارند تا همسري مناسب براي خود برگزينند يکي از دختران يزدگرد امام حسين را برگزيد و دومي امام حسن و بنا به قولي محمد ابن ابي بکر را به همسري خود انتخاب کرد .


«شهربانو» در اين سال باردار شد و در نيمه جمادي الاول سال 33 هجري نخستين فرزند خويش را به دنيار آورد و در همان روزهاي اول پس از زايمان بدرود حيات گفت . سپس يکي از کنيزان امام حسين متکفل نگهداري کودک شد . بدين ترتيب امام زين العابدين در دامن آن کنيز بزرگ شد . مردم مي پنداشتند که آن زن مادر واقعي امام سجاد است در حالي که او کنيز امام حسين بود .


امام سجاد هفت ساله بود که پدر بزرگش اميرمومنان (ع) در محراب مسجد کوفه به شهادت رسيد . پس از چند ماه اهل بيت به مدينه بازگشتند جايي که علي بن الحسين درخانه هاي آکنده از بوي خوش پيامبر (ص) رشد کرده بود . امام هفده ساله بود که عمويش امام حسن مجتبي را با زهر به شهادت رساندند .


امام سجاد در سايه پدر بزر گوارش امام حسين نقش رهبري را در روياروئي با ارتداد جاهليت مآب اموي را تجربه مي کرد .


درباره ويژگي اين مبارزه و رويارويي آرام و مخفيانه اطلاعات اندکي در دست است . در واقع از اين دوره تنها سخنرانيهاي امام حسين (ع) بر عليه معاويه و نامه هاي آتشين آن حضرت به او و قيامهايي که به رهبري اصحاب پيامبر که هواخواه اهل بيت آن حضرت بودند براي ما باقي مانده است .



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم